Σκοπός του blog είναι οι αλήθειες για αυτά που συζητάμε τόσο καιρό μεταξύ μας και μας προβληματίζουν.
Επίσης όσοι επιθυμείτε να δημοσιευθεί κάποιο δικό σας κείμενο,μαρτυρία ή ντοκουμέντο μπορείτε να το στείλετε στην παρακάτω διεύθυνση.
Όσοι επιθυμείτε να επικοινωνήσετε μπορείτε να στέλνετε τα email σας και τις παρατηρήσεις σας στο amoirakagem@gmail.com

Δείτε ΕΔΩ το blog της Ένωσης συνεργατών των εταιριών "ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΑΒΕΕ" και "COSMOTE Κινητές Τηλεπικοινωνίες Α.Ε."

Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου 2010

“Παροξυσμός” στην αγορά της καρτοκινητής


Μια λέξη μπορεί να περιγράψει αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες εβδομάδες στην αγορά της καρτοκινητής: παροξυσμός. Οι προσφορές δεν προλαβαίνουν να βγουν στον αέρα και αμέσως αντικαθίστανται από άλλες, αφού σε κάθε νέα εμπορική πρωτοβουλία που ανακοινώνεται από τις εταιρείες κινητής, ο ανταγωνισμός έχει ήδη την απάντηση, δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο ανακοινώσεων και πριμοδοτήσεων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών της αγοράς, εάν οι τιμές στην καρτοκινητή διατηρηθούν στα σημερινά επίπεδα, τότε οι απώλειες εσόδων και για τις τρεις εταιρείες θα είναι της τάξης των ...



200 εκατ. ευρώ. Εάν, μάλιστα, η κόντρα στις προσφορές συνεχιστεί περισσότερο, τότε τα έσοδα θα μειωθούν κατά πολύ περισσότερο.

Πέρυσι οι πάροχοι μόνο από τις προσφορές στην καρτοκινητή -είχαν φτάσει να δίνουν 1.000 λεπτά ομιλίας και 1.000 SMS με 1 ευρώ το μήνα- απώλεσαν περί τα 180 εκατ. ευρώ. Αν και το τίμημα για την απόκτηση νέων συνδρομητών ήταν ακριβό, η ιστορία δείχνει να επαναλαμβάνεται.

Το 2009 η αγορά, όπως ανέφεραν στο Capital.gr πηγές των εταιρειών, έχασε το 12,5% της αξίας της, που μεταφράζεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ. Από αυτά, 150 εκατ. ευρώ ήταν απώλειες από τέλη διασύνδεσης, 100 εκατ. ευρώ ήταν από τις φθηνότερες χρεώσεις roaming και φόρους και τα υπόλοιπα 250 εκατ. ευρώ ήταν από τις μειώσεις των τιμών και τις προσφορές, εκ των οποίων 180 εκατ. η καρτοκινητή.

Λιγότερα έσοδα

Με δεδομένο ότι από τις αρχές του 2010 υπάρχει νέα μείωση των τελών τερματισμού, οι φόροι εξακολουθούν να είναι αυξημένοι και θα τρέχουν όλο το χρόνο και υπάρχει μπαράζ προσφορών, οι εταιρείες προετοιμάζονται ήδη για ένα πολύ δύσκολο 2010. Αυτό καταδεικνύουν και οι έρευνες, όπως αυτή της ΙΕ Market Research (IEMR), η οποία βλέπει μεν να αυξάνονται σημαντικά οι πελάτες της κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας (αναμένει ότι θα φτάσουν στα 20,8 εκατ. έως το 2014) αλλά όχι και τα… κέρδη. Οι εκτιμήσεις της κάνουν λόγο για μέσο μηνιαίο έσοδο ανά πελάτη (ARPU) στα 15,01 ευρώ μέχρι το 2014 από 17,76 ευρώ κατά μέσο όρο το 2009.

Και μπορεί οι καταναλωτές να έχουν μια ευκαιρία να επικοινωνούν φθηνότερα, αυτό όμως αποδεικνύεται μάλλον παροδικό. Γιατί από τη μία ο πόλεμος των τιμών κάποια στιγμή θα κοπάσει, ιδιαίτερα όταν θα έρθει η στιγμή να αξιολογηθεί το αποτέλεσμα και δουν οι διοικήσεις τα περιθώρια κέρδους και τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA). Από την άλλη, τα χαμένα έσοδα από κάπου θα πρέπει να αντισταθμιστούν και τότε το πιο πιθανόν, όπως έχει δείξει η εμπειρία, είναι να αυξηθεί είτε το κόστος της «μονάδας» μετά τον δωρεάν χρόνο, είτε η ελάχιστη διάρκεια κλήσης (στα 45 δευτερόλεπτα σήμερα από 30 δευτ. τον περασμένο Σεπτέμβριο), είτε με αύξηση της χρέωσης μετά τον δωρεάν χρόνο κ.ο.κ. Αυτό τουλάχιστον συνέβη πέρυσι το καλοκαίρι, μετά την «ανακωχή» στην καρτοκινητή και την επιβολή της νέας αυξημένης φορολογίας.

Τι λένε οι εταιρείες

Πηγές της Cosmote χαρακτήρισαν την κατάσταση «χωρίς λογική» και εις βάρος της ποιότητας των υπηρεσιών, εξηγώντας ότι η εταιρεία είναι πολύ προσεκτική στις κινήσεις της. Τα στελέχη της επεσήμαναν ότι όσο τα έσοδα θα βαίνουν μειούμενα τόσο θα περιορίζονται τα περιθώρια για επενδύσεις και ανάπτυξη του δικτύου, γεγονός που θα αποβεί εις βάρος όλων. Η Cosmote ελέγχει το 45%-47% των συνδρομητών καρτοκινητής και δεν είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει πελάτες, όπως έχει κατ’ επανάληψη τονίσει η διοίκησή της, γι’ αυτό και «απαντά» στις κινήσεις του ανταγωνισμού αν και η ίδια δεν ξεκινά πόλεμο τιμών.

Η Vodafone είναι αυτή που κινείται πιο… επαναστατικά την περίοδο αυτή, θέλοντας να επιτύχει τα θετικά αποτελέσματα των συμβολαίων Unlimited και στις συνδέσεις με κάρτα. Χθες ανακοίνωσε για τους πελάτες του CU δωρεάν απεριόριστα λεπτά ομιλίας και SMS προς Vodafone CU συνδρομητές με κάθε ανανέωση αξίας 5ευρώ και προς όλους τους συνδρομητές συμβολαίου και καρτοκινητής με κάθε ανανέωση αξίας 10 ευρώ κι άνω. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο τρίτο τρίμηνο της χρήσης 2009-2010 η εταιρεία πρόσθεσε 301.000 νέες συνδέσεις στο δίκτυό της.

Στελέχη της Wind από την πλευρά τους σημείωσαν ότι αν και η εταιρεία δεν ήταν αυτή που ξεκίνησε τον… ορυμαγδό προσφορών, «είναι απόφαση της διοίκησης και του μετόχου να απαντά άμεσα σε κάθε νέα προσφορά που κάνει ο ανταγωνισμός».
Αν και η Wind θεωρεί ότι στην παρούσα συγκυρία και με τις συνθήκες που επιβάλλει η κρίση οι εταιρείες θα έπρεπε να είναι πιο συγκρατημένες, εντούτοις είναι αποφασισμένη να μην αφήσει… ούτε φτερό να πέσει κάτω, ιδιαίτερα μετά την ρύθμιση των δανειακών της υποχρεώσεων. Έτσι, τα αρμόδια τμήματα ετοιμάζουν ήδη την δική της ρελάνς στις προσφορές που ανακοίνωσαν Vodafone και Cosmote.

Η επόμενη μέρα

Για ποιο λόγο οι τρεις εταιρείες επιδίδονται σε αυτή τη μάχη; Για κάθε ένα νέο συνδρομητή που μπορούν να κερδίσουν ανεξαρτήτως του κόστους και για τον… αγώνα να τον διατηρήσουν μετά. Κάθε νέα προσφορά έχει σαν στόχο να φέρει νέους πελάτες στο δίκτυο και κάθε… ανταπάντηση να διατηρήσει την βάση ανέγγιχτη.

Άρα εκ του αποτελέσματος τα οφέλη από εγγραφές νέων συνδρομητών είναι περιορισμένα. Αυτό πάντως, που ήδη αρχίζει να καταγράφεται είναι η αλλαγή συμβολαίων σε καρτοκινητά, μια κίνηση που αναμένεται να πλήξει περαιτέρω τα οικονομικά των εταιρειών, αφού το μέσο έσοδο ανά πελάτη στην καρτοκινητή είναι 4,5-5 ευρώ και στα συμβόλαια 40-45 ευρώ. Η διάρκεια και η ένταση της μάχης τιμών θα δείξει αν πρόκειται να γενικευθεί σαν τάση αυτό το φαινόμενο, που ήδη έχει αρχίσει να απασχολεί τις εταιρείες.

Ωστόσο η εφευρετικότητα των εμπορικών τμημάτων δεν εξαντλείται εύκολα και ήδη δεν είναι λίγοι εκείνοι που «βλέπουν» την επόμενη μέρα σε επίπεδο προσφορών.

Ήδη κάνουν δώρα στους πελάτες καρτοκινητής που θα ταυτοποιήσουν τα στοιχεία τους, κάτι που οι συνδρομητές είναι υποχρεωμένοι να κάνουν ούτως ή άλλως μέχρι το καλοκαίρι.

Το επόμενο βήμα, καθώς θεωρείται ότι έχει εξαντληθεί το «μπόνους» του δωρεάν χρόνου ομιλίας προς το ίδιο δίκτυο, θα είναι οι συνδρομητές να επικοινωνούν πραγματικά απεριόριστα προς όλα τα δίκτυα. Κάτι που όπως όλα δείχνουν είναι ζήτημα χρόνου να γίνει, αρκεί κάποιος από τους τρεις παρόχους να κάνει την αρχή…

Πηγή http://www.capital.gr/Articles.asp?id=913116