Η παντιέρα της... επανάστασης σηκώθηκε για ακόμη μια φορά στην καρτοκινητή και σε αυτόν τον νέο πόλεμο τιμών, οι αντοχές των εταιρειών αναμένεται να δοκιμαστούν σκληρά. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει και πλέον ο αγώνας για νέους συνδρομητές έχει ακριβό τίμημα: εξαιρετικά μειωμένα έσοδα.
Τα σημάδια από τις αρχές του 2009 δεν έχουν επουλωθεί, αφού ο πόλεμος τιμών που άνοιξε στους συνδρομητές καρτοκινητής πέρυσι η Wind (1.000 λεπτά ομιλίας και 1.000 SMS με 3 ευρώ τον μήνα), οδήγησε στα άκρα τους δύο ανταγωνιστές της, με αποτέλεσμα να δίνουν την ίδια προσφορά τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών με 1 ευρώ το μήνα. Αποτέλεσμα; Και οι τρεις...
έχασαν έσοδα της τάξης των 180 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν μπόρεσαν να αναπληρώσουν.
Ανάλογη εικόνα προμηνύεται και εφέτος, πάλι στην αρχή της χρονιάς, αφού τόσο η Wind όσο και η Vodafone έδειξαν ήδη τις προθέσεις τους. Η Cosmote, όπως ανέφεραν αρμόδιες πηγές της, εξετάζει αν και πώς θα απαντήσει, αφού «αν και δε ανοίγει η ίδια πόλεμο τιμών, έχει τη δυνατότητα να απαντήσει σε κάθε κίνηση του ανταγωνισμού» και επουδενί δεν είναι διατεθειμένη να... χαρίσει πελάτες -ελέγχει περίπου το 45%-47% των συνδέσεων καρτοκινητής- στους άλλους δύο παρόχους.
Η Wind λανσάρισε προς το τέλος Ιανουαρίου την «Wind καρτοκινητή» για όσους δίνουν πάνω από 20 ευρώ το μήνα σε ανανεώσεις καρτών. Η προσφορά προέβλεπε ότι κάθε φορά που ο συνδρομητής ανανέωνε την κάρτα του τις πρώτες 15 ημέρες του μήνα (πχ 30 ευρώ), έπαιρνε αυτά τα χρήματα αυτόματα πίσω στις 16, για να μιλάει δωρεάν όλο τον υπόλοιπο μήνα (άλλα 30 ευρώ).
Μερικές ημέρες μετά, η Vodafone παρουσίασε το νέο πρόγραμμα Vodafone Unlimited για υπάρχοντες και νέους συνδρομητές καρτοκινητής, προσφέροντας σε κάθε ανανέωση 10 ευρώ κι άνω, απεριόριστα λεπτά και απεριόριστα γραπτά μηνύματα προς όλους τους συνδρομητές συμβολαίου και καρτοκινητής Vodafone, με διάρκεια ισχύος 31 ημέρες. Η προσφορά αυτή υπόκειται σε πολιτική ορθής χρήσης με όριο τα 1.500 λεπτά ομιλίας και 1.500 μηνύματα.
Δύο εικοσιτετράωρα μετά, η Wind ανταπαντούσε με την ίδια προσφορά, δίνοντας απεριόριστη επικοινωνία προς όλη την Wind και όλη την Q, ενώ με κάθε ανανέωση χρόνου ομιλίας από 10 ευρώ και πάνω, χαρίζει στους συνδρομητές της διπλάσιο χρόνο ομιλίας προς όλους.
Αν πχ. ο συνδρομητής της Wind Καρτοκινητής ανανεώσει με 10 ευρώ τον χρόνο ομιλίας του, αμέσως η Wind διπλασιάζει το ποσό προσφέροντας επιπλέον δωρεάν 10 ευρώ.
Λιγότερα έσοδα ανά πελάτη
Παρά το γεγονός ότι οι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας εξακολουθούν να αυξάνονται στη χώρα μας, το οικονομικό αποτέλεσμα για τις εταιρείες δεν είναι το αναμενόμενο, αφού τα έσοδα ανά πελάτη (ARPU) βαίνουν μειούμενα χρόνο με το χρόνο.
Με 20 εκατ. συνδέσεις και ποσοστό διείσδυσης στο 170% του πληθυσμού, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Hellastat, στην ουσία δεν υφίστανται πλέον νέοι πελάτες και συνεπώς περιθώρια μεγαλύτερης ανάπτυξης. Σε επίπεδο συνδρομητών, εκτιμάται ότι ποσοστό της τάξης του 65% είναι χρήστες καρτοκινητής και 35% με συμβόλαιο.
Οι εταιρείες επιδιώκουν να στρέψουν τους πελάτες τους από την καρτοκινητή τηλεφωνία, όπου το μέσο έσοδο ανά πελάτη δεν ξεπερνά τα 4-6 ευρώ στο χώρο των συμβολαίων, τα οποία αποφέρουν σίγουρα έσοδα και μακροπρόθεσμη συνδρομή (ARPU στα 43 ευρώ). Σε αυτή την στρατηγική φαίνεται ότι συντελεί και η ταυτοποίηση των καρτοκινητών τηλεφώνων, αφού από τη μία το κύριο «ατού» των καρτοκινητών η ανωνυμία καταργείται και από την άλλη, με την πρόσβαση αυτών των συνδρομητών στα καταστήματα (εκτιμάται ότι είναι 7 εκατ. οι ενεργές συνδέσεις με κάρτα), οι εταιρείες θα έχουν την ευκαιρία να «πείσουν» αυτόν τον κόσμο για τα πλεονεκτήματα και τις προσφορές των συμβολαίων.
Με βάση τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις, κατά μέσο όρο τα έσοδα των εταιρειών υποχώρησαν το 2009 κατά 12%, που μεταφράζεται σε περίπου 450 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα ο συνολικός κύκλος εργασιών των τριών παρόχων να κινηθεί στα 4,6 δισ. ευρώ.
Για την τρέχουσα χρονιά οι προβλέψεις είναι εξίσου δυσοίωνες με εκτιμήσεις για διψήφιο ποσοστό υποχώρησης των εσόδων, κυρίως λόγω της ύφεσης.
Πηγή http://www.capital.gr/News.asp?id=903628