Σκοπός του blog είναι οι αλήθειες για αυτά που συζητάμε τόσο καιρό μεταξύ μας και μας προβληματίζουν.
Επίσης όσοι επιθυμείτε να δημοσιευθεί κάποιο δικό σας κείμενο,μαρτυρία ή ντοκουμέντο μπορείτε να το στείλετε στην παρακάτω διεύθυνση.
Όσοι επιθυμείτε να επικοινωνήσετε μπορείτε να στέλνετε τα email σας και τις παρατηρήσεις σας στο amoirakagem@gmail.com

Δείτε ΕΔΩ το blog της Ένωσης συνεργατών των εταιριών "ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΑΒΕΕ" και "COSMOTE Κινητές Τηλεπικοινωνίες Α.Ε."

Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2009

Ανταγωνισμός μέχρι "τελικής πτώσης" στην κινητή τηλεφωνία


Της Ρόης Χάικου

«Κρυφτούλι» με τις προσφορές παίζουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, ενώ ο ανταγωνισμός μεταξύ τους για να κερδίσουν ακόμη και έναν επιπλέον συνδρομητή κορυφώνεται.
Σε μια αγορά που αριθμητικά οι συνολικές συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας αντιστοιχούν σε... δύο Ελλάδες (ξεπέρασαν τα 20 εκατ. στο πρώτο εξάμηνο του έτους) και το μέσο έσοδο ανά πελάτη βαίνει μειούμενο, οι προσφορές τόσο για προγράμματα συμβολαίου όσο και για καρτοκινητά πέφτουν «βροχή».
Ευθύς μόλις ανακοινωθεί ένα νέο πακέτο σύνδεσης από έναν πάροχο, οι άλλοι δύο σπεύδουν να απαντήσουν. Ωστόσο, περιμένουν να δουν πού θα κινηθεί ο ανταγωνισμός, ώστε αυτός που θα βγει τρίτος κατά σειρά με ανάλογη προσφορά να είναι και ο....



φθηνότερος ή με την ίδια χρέωση να δώσει και κάτι παραπάνω.

«Ουσιαστικά οι εταιρείες παίζουμε κρυφό μεταξύ μας. Από τη μία θέλουμε να βγάλουμε πρώτοι την καλή προσφορά που θα κάνει τη διαφορά στην αγορά, από την άλλη ξέρουμε ότι ο ανταγωνισμός θα ΄απαντήσει΄ αμέσως», ανέφερε χαρακτηριστικά στέλεχος της αγοράς μιλώντας στο Capital.gr.

Υπάρχουν περίοδοι, κυρίως κοντά στις γιορτές ή πριν τις καλοκαιρινές διακοπές, που οι προσφορές αλλάζουν ανά βδομάδα, με αποτέλεσμα και οι συνδρομητές να χάνουν το... μπούσουλα και οι εταιρείες να πρέπει να δαπανήσουν τεράστια ποσά για να διαφημίσουν τη ρελάνς τους στην προσφορά του ανταγωνιστή. Εκτιμάται ότι η ετήσια διαφημιστική δαπάνη της κινητής τηλεφωνίας υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ, καθώς συνήθως πρόκειται για ακριβές τηλεοπτικές παραγωγές μεγάλης διάρκειας, outdoor διαφήμιση και καταχωρήσεις.

Πλέον η στρατηγική των τριών εταιρειών, Cosmote, Vodafone και Wind, δείχνει να αναπροσαρμόζεται, με έμφαση στους πελάτες με συμβόλαιο. «Οι εταιρείες θα κάνουν μεγάλη προσπάθεια ώστε να μεταφέρουν πελάτες από την καρτοκινητή προς τα συμβόλαια, ενώ θα εστιάσουν σε απλά αλλά δυνατά προϊόντα και κυρίως με ξεκάθαρες χρεώσεις», εξηγούσαν αρμόδια στελέχη των εταιρειών κινητής.

Οι πελάτες συμβολαίου, ενήλικες στην συντριπτική τους πλειονότητα, είναι κατά κανόνα πιο πιστοί στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που έχουν επιλέξει, τυπικά «δεσμεύονται» για 12 μήνες από το συμβόλαιο με δέλεαρ την επιδότηση της συσκευής και επίσης μιλάνε και περισσότερη ώρα στο τηλέφωνο. Αυτό θα επιδιώξουν να κερδίσουν οι εταιρείες: συνδρομητές τουλάχιστον για ένα χρόνο που θα καταναλώνουν χρόνο ομιλίας, με στόχο την αύξηση των εσόδων τους. Σε επίπεδο συνδρομητών, εκτιμάται ότι ποσοστό της τάξης του 65% είναι χρήστες καρτοκινητής και 35% με συμβόλαιο.

Την ίδια στιγμή, τα νέα προγράμματα που κυκλοφορούν στην αγορά ή όσα αναμένεται να κάνουν το ντεμπούτο τους το επόμενο διάστημα, έχουν σαν χαρακτηριστικό γνώρισμα την απλότητα στη χρέωση. Οι εταιρείες υπόσχονται ότι οι πελάτες τους θα γνωρίζουν ακριβώς τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα που έχουν επιλέξει και πόσο κοστίζει, χωρίς πολύπλοκες τιμολογήσεις ή ψιλά γράμματα.

Οι προσφορές στα συμβόλαια

«Λάδι στη φωτιά» του ανταγωνισμού τις τελευταίες εβδομάδες έριξαν τα 8 προγράμματα Vodafone Unlimited για συνδρομητές συμβολαίου. Το μηνιαίο πάγιο τους ξεκινά από τα 20 ευρώ και, ανάλογα με το πρόγραμμα, προσφέρουν «απεριόριστη» επικοινωνία ακόμη και προς όλα τα σταθερά και κινητά δίκτυα συν την αποστολή μηνυμάτων. Η Vodafone εφαρμόζει πολιτική ορθής χρήσης (μέχρι 1.000 λεπτά ομιλίας το μήνα το όριο του «απεριόριστα»), ωστόσο σύμφωνα με στελέχη της εταιρίας, σχεδόν κανείς πελάτης δεν τα ξεπερνά.

Το μεγαλύτερο πρόγραμμα είναι το Vodafone Unlimited 195, το οποίο προσφέρει απεριόριστες κλήσεις και μηνύματα προς όλους συν 1 GB για πλοήγηση στο Διαδίκτυο και εθνική χρέωση για διεθνείς κλήσεις και κλήσεις περιαγωγής με 195 ευρώ πάγιο το μήνα.

Η πρώτη «απάντηση» στα προγράμματα αυτά, βγήκε χθες, στον τηλεοπτικό αέρα από την Wind. Η Wind λανσάρει το πρόγραμμα Wind XL με τη φιλοσοφία ότι οι πελάτες της θα πρέπει να πληρώνουν για όσο χρόνο ομιλίας καταναλώνουν και όχι για λεπτά που δεν θα χρειαστούν ποτέ. Το Wind XL έχει μηνιαίο πάγιο 90 ευρώ και προσφέρει 1000 λεπτά ομιλίας, 1000 γραπτά μηνύματα και 1000 Mb δεδομένων.

Νέες προσφορές ετοιμάζει σύμφωνα με πληροφορίες και το επιτελείο της Cosmote. Η εταιρία λανσάρησε πρόσφατα τα προγράμματα My Way με στόχο να ενισχύσει την παρουσία της στο κομμάτι των συνδρομητών συμβολαίου. Κύριο χαρακτηριστικό των 10 προγραμμάτων My Way είναι ότι οι συνδρομητές μπορούν να χρησιμοποιούν το πάγιο τους, όπως επιθυμούν συνδυαστικά για ομιλία, γραπτά μηνύματα ή για πρόσβαση στο Διαδίκτυο από το κινητό τους. Το μηνιαίο πάγιο ξεκινά από τα 20 ευρώ, ενώ υπάρχουν επιλογές με το μηνιαίο πάγιο στα 25, 30, 35, 40, 50, 60, 75, 100 και 125 ευρώ.

Ενδεικτικά, το Cosmote My Way 30 με πάγιο 30 ευρώ το μήνα και αξία ενσωματωμένης χρήσης 48,96 ευρώ, προσφέρει μέχρι 170 λεπτά ομιλίας για κλήσεις προς όλα τα σταθερά και κινητά τηλέφωνα ή μέχρι 408 μηνύματα προς όλα τα κινητά ή πρόσβαση στο Internet με όγκο μέχρι 326 MB ή οποιονδήποτε συνδυασμό τους.

Έσοδα 5 δισ.ευρώ

Τι όμως ωθεί στα άκρα τον ανταγωνισμό; Από τη μία το γεγονός ότι οι μέτοχοι των τριών εταιριών έχουν συνηθίσει στα μεγάλα κέρδη, τα οποία εν πολλοίς διατηρούνται, αλλά σίγουρα οι ρυθμοί έχουν πέσει σημαντικά. Πάντως, οι εταιρίες εξακολουθούν να δουλεύουν με περιθώριο κέρδους (EBITDA margin) της τάξης του 35%, ποσοστό κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητο, σε μια αγορά που τα έσοδα υπερβαίνουν τα 5 δισ. ευρώ ετησίως.

Από την άλλη, μπορεί ονομαστικά η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας να έχει υπερβεί το 182%, ωστόσο η πραγματική, δηλαδή οι ενεργές συνδέσεις εκτιμώνται στο μισό. Η πραγματική πελατειακή βάση των εταιριών θα φανεί όταν ταυτοποιηθούν τα καρτοκινητά, καθώς όσα δεν αποκτήσουν… ονοματεπώνυμο θα πρέπει να διακοπούν.

Επίσης, υπάρχουν περιθώρια ενίσχυσης της χρήσης, κάτι που σίγουρα η φορολογική επιβάρυνση που αυξήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν καθιστά εύκολο.

Ωστόσο, στο δεύτερο τρίμηνο σημειώθηκε αύξηση στα λεπτά ομιλίας έναντι του πρώτου τριμήνου εφέτος, τα οποία ξεπέρασαν κατά μέσο όρο ακόμη και τα 200 λεπτά σε κάποιες εταιρείες. Πάντως, σε ετήσια βάση οι Έλληνες μιλάνε κατά μέσο όρο 153 λεπτά το μήνα στο κινητό τους.

Και μπορεί ο χρόνος που αφιερώνουν οι συνδρομητές να κινείται κατάτι ανοδικά, η μηνιαία χρέωση πάντως όχι. Το μέσο μηνιαίο κόστος ανά πελάτη (ARPU) στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους κινείτο μεταξύ 15 και 19 ευρώ, όταν το 2008 κατά μέσο όρο ήταν 22,04 ευρώ.

Αυτήν την τάση θα επιδιώξουν να αναστρέψουν οι ελληνικές εταιρείες, αν και οι προβλέψεις δεν είναι ευοίωνες. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της καναδικής εταιρίας μελετών IE Market Research, το μέσο μηναίο έσοδο ανά πελάτη αλλά και το περιθώριο EBITDA θα μειωθεί την επόμενη τετραετία. Ειδικότερα το ARPU θα κινηθεί μεταξύ 15,88 και 17,31 ευρώ το 2013, ενώ το περιθώριο κέρδους αναμένεται να πέσει κατά μέσο όρο στο 37,5% το 2013 από 38,4% που ήταν το 2008.

Πηγή www.capital.gr