Σκοπός του blog είναι οι αλήθειες για αυτά που συζητάμε τόσο καιρό μεταξύ μας και μας προβληματίζουν.
Επίσης όσοι επιθυμείτε να δημοσιευθεί κάποιο δικό σας κείμενο,μαρτυρία ή ντοκουμέντο μπορείτε να το στείλετε στην παρακάτω διεύθυνση.
Όσοι επιθυμείτε να επικοινωνήσετε μπορείτε να στέλνετε τα email σας και τις παρατηρήσεις σας στο amoirakagem@gmail.com

Δείτε ΕΔΩ το blog της Ένωσης συνεργατών των εταιριών "ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΑΒΕΕ" και "COSMOTE Κινητές Τηλεπικοινωνίες Α.Ε."

Κυριακή, 28 Ιουνίου 2009

Οδηγοί πλοήγησης και φορητοί υπολογιστές αντιστέκονται στην οικονομική κρίση


Η νέα τεχνολογία αναθερμαίνει την αγορά ηλεκτρονικών συσκευών – Καθοδικά τα κινητά και οι ψηφιακές κάμερες

Ο όγκος πωλήσεων αυξάνεται, αλλά τα έσοδα μειώνονται. Η ραγδαία μείωση της τιμής ανά μονάδα προϊόντος, συν η κάμψη της ζήτησης λόγω της οικονομικής κρίσης, δημιουργούν ισχυρές πτωτικές τάσεις στην αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών πλατιάς κατανάλωσης. Με εξαίρεση τις κατηγορίες των συσκευών πλοήγησης αυτοκινήτου (car navigators) και των έξυπνων τηλεφώνων (smartphones), όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες εμφανίζουν κάμψη στο πρώτο τετράμηνο του 2009, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας GFK.

Η κάμψη αυτή είναι πανθομολογούμενη και το μόνο που διαφοροποιείται στις προβλέψεις είναι τα ποσοστά μείωσης. Η GFK αναφέρει μείωση

της αγοράς ηλεκτρονικών μέσα στο πρώτο τετράμηνο κατά 7%, ενώ η διοίκηση της εταιρείας Public, πρόσφατα σε συνέντευξη Τύπου, έκανε λόγο για (αξιακή) μείωση της αγοράς καταναλωτικών ηλεκτρονικών της τάξης του 10%-15% μέσα στο 2009. Ιδιαίτερα καθοδική είναι η αγορά των κινητών τηλεφώνων, όπου η τιμή τους βυθίζεται σαν «άγκυρα πλοίου», η αγορά των ψηφιακών καμερών και τέλος η κατηγορία των επιτραπέζιων ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, ο κόσμος φαίνεται πλέον ότι έχει στραφεί οριστικά στους φορητούς υπολογιστές (laptops), το κόστος των οποίων έχει συρρικνωθεί δραστικά – ακόμη και κάτω από τα 500 ευρώ.

Οι μόνες ισχυρά ανοδικές γραμμές προϊόντων είναι τα car navigators (πλοηγοί) και τα smartphones. Η πρώτη κατηγορία, σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, συνιστούν το νέο «must» στα πολυτελή αυτοκίνητα, αλλά και σε πολλές κατηγορίες επαγγελματιών (ταξί, φορτηγά, περιπολικά κ.ά.).

«Ο,τι ήταν το ραδιοκασετόφωνα σ’ αυτοκίνητα στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, είναι πλέον τα navigators σήμερα», αναφέρει ο κ. Σπ. Καμηλέρης, γενικός διευθυντής στην GFK Hellas. Ο ίδιος επισημαίνει ότι, μετά από πολλά χρόνια επανεμφανίσθηκαν ξανά κρούσματα διάρρηξης αυτοκινήτων, με στόχο, όχι την κλοπή των ραδιοκασετοφώνων, αλλά των car navigators.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK Hellas, το πρώτο τετράμηνο 2009 οι πωλήσεις car navigators ανήλθαν σε 54 χιλ. τεμάχια, σημειώνοντας αύξηση κατά 30% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008. Προς την κατεύθυνση αυτή συνέβαλε καθοριστικά και η μείωση του κόστους, η οποία έχει φέρει στην ελληνική αγορά συσκευές σε τιμές που ξεκινούν ακόμη και από τα 100 ευρώ, ενώ το μέσο κόστος κτήσης πλέον βρίσκεται κάτω από τα 300 ευρώ. Σαν συνέπεια η συγκεκριμένη αγορά είδε τα έσοδά της ν’ αυξάνονται, αλλά με μικρότερο ρυθμό απ’ ό,τι η αύξηση των πωλήσεων σε τεμάχια – περίπου 6%.

Η δεύτερη κατηγορία συσκευών που εμφανίζει ισχυρή αύξηση είναι τα smartphones.

Προς την κατεύθυνση αυτή, σημαντικό ρόλο έπαιξε η έλευση του i-Phone της Apple, αλλά και άλλων συσκευών που θέλουν ν’ ανταγωνιστούν την αμερικανική εταιρεία.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς κινητής τηλεφωνίας, σήμερα πωλούνται περίπου 2.000 i-phones την εβδομάδα ή χονδρικά 10.000 συσκευές τον μήνα. Η συσκευή έχει απογειώσει τις πωλήσεις των λεγόμενων smartphones της κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες σχεδόν τριπλασιάστηκαν μέσα σε ένα χρόνο, τόσο σε όρους αριθμού τεμαχίων, όσο και σε όρους εσόδων.

Πρόσφατα οι πωλήσεις i-phone κινητών τηλεφώνων έλαβαν νέα ώθηση, χάρις στην αναβάθμιση του λογισμικού των από την Apple, η οποία παρέχει υποστήριξη επεξεργασίας ελληνικών χαρακτήρων. Ωστόσο, όπως αναφέρει στέλεχος της Cosmote, θα χρειαστεί κάποιο διάστημα για να φανεί η επίδραση του νέου λογισμικού στις πωλήσεις.

Ο ίδιος πάντως παραδέχεται ότι μείωση της τιμής της συσκευής που εφαρμόζει η Apple, θα έχει μεγαλύτερη επίδραση στις απ’ ό,τι το νέο λογισμικό. Χαρακτηρίζει το i-phone 3GS που παρουσίασε πρόσφατα η Apple, και το οποίο προσφέρει καλύτερη λήψη φωτογραφιών και μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονομία ως εξέλιξη i-phone 3G, παρά μια νέα επανάσταση.

Κύκλος ζωής

Η αγορά των ηλεκτρονικών μπορεί να ξαποσταίνει, αλλά δεν πεθαίνει. Πολλές κατηγορίες συσκευών ηλεκτρονικών εμφανίζουν υποχώρηση των πωλήσεων, αλλά ο κόσμος της τεχνολογίας προσφέρεται για εκπλήξεις. Η νέα έκπληξη τώρα προσφέρουν οι συσκευές blue-ray οι οποίες επιτρέπουν την θέαση ταινιών σε σήμα video υψηλής ευκρίνειας (high definition TV). Οι συσκευές blue-ray εκτιμάται ότι σταδιακά θα εκτοπίσουν τις συσκευές DVD που σήμερα είναι οι πλέον διαδεδομένες.

Τέλος η έλευση της ψηφιακής τηλεόρασης στην Ελλάδα εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία μιας νέας αγοράς που θα περιλάβει, είτε συσκευές τηλεόρασης (με υποστήριξη του προτύπου mpeg4), είτε συσκευές αποκωδικοποίησης σήματος. Με δεδομένο ότι υπάρχουν τουλάχιστον 7 εκατ. τηλεοπτικοί δέκτες, η έλευση της ψηφιακής τηλεόρασης στην Ελλάδα που ξεκινά αυτό το καλοκαίρι, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει μια αγορά τουλάχιστον 500 έως 1.000 εκατ. ευρώ στην επόμενη τριετία. Σήμερα η αγορά καταναλωτικών ηλεκτρονικών εκτιμάται σε 3 δισ. ευρώ ετησίως.

Ανω των 3,1 δισ. ευρώ η αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών το 2008

Σύμφωνα με την GFK, η αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών το 2008 υποχώρησε κατά 1% σε αξία και διαμορφώθηκε σε κάτι περισσότερο από 3,1 δισ. ευρώ. Ο όγκος, όμως, πωληθέντων συσκευών διευρύνθηκε αισθητά λόγω της μείωσης της τιμής της μονάδας. Το ύψος των πωλήσεων περιλαμβάνει τόσο τις λεγόμενες «λευκές», όσο και τις «μαύρες» συσκευές ηλεκτρονικών. Ωστόσο η αγορά των μαύρων συσκευών ήταν η ανερχόμενη -χάρη την εξέλιξη της τεχνολογίας- ενώ οι πωλήσεις λευκών συσκευών επλήγησαν ιδιαίτερα, κυρίως λόγω της κάμψης της αγοράς των ακινήτων.

Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται και οι συσκευές κλιματισμού, οι οποίες μόνον το α΄ τετράμηνο του 2009 εμφάνισαν κάμψη άνω του 50%. Η σημαντική αυτή κάμψη πωλήσεων εξηγείται αφενός μεν από τις ήπιες καιρικές συνθήκες που διανύσαμε μέχρι τον Μάιο, αφετέρου δε από την αναβολή αγορών των καταναλωτών, με στόχο να επωφεληθούν του μέτρου της κρατικής επιδότησης που είχε προαναγγελθεί. Οι ισχυρές πωλήσεις κλιματιστικών, μετά την εξαγγελία του υπουργού κ. Κ. Χατζηδάκη, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, μπορεί να περιορίσουν τις απώλειες της αγοράς που έχουν σημειωθεί, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θ’ αναπληρώσουν τις πωλήσεις του 2008 και του 2007.

Του Βαγγελη Μανδραβελη / vmandravelis@kathimerini.gr
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_27/06/2009__320121