Σκοπός του blog είναι οι αλήθειες για αυτά που συζητάμε τόσο καιρό μεταξύ μας και μας προβληματίζουν.
Επίσης όσοι επιθυμείτε να δημοσιευθεί κάποιο δικό σας κείμενο,μαρτυρία ή ντοκουμέντο μπορείτε να το στείλετε στην παρακάτω διεύθυνση.
Όσοι επιθυμείτε να επικοινωνήσετε μπορείτε να στέλνετε τα email σας και τις παρατηρήσεις σας στο amoirakagem@gmail.com

Δείτε ΕΔΩ το blog της Ένωσης συνεργατών των εταιριών "ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΑΒΕΕ" και "COSMOTE Κινητές Τηλεπικοινωνίες Α.Ε."

Σάββατο, 23 Μαΐου 2009

ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ με πολλά “πυροτεχνήματα” για την δημιουργία εντυπώσεων !!!


Η εξαγορά της Γερμανός από την Cosmote που πραγματοποιήθηκε στα μέσα Μαΐου, έχει χαρακτηριστεί ως “η μεγαλύτερη εξαγορά των τελευταίων ετών” μεταξύ δυο αμιγώς ελληνικών επιχειρήσεων του χρηματιστηρίου Αθηνών.

Όπως είναι φυσικό η εξαγορά – μαμούθ δημιούργησε έντονη κινητικότητα σε πολλές επιχειρήσεις του κλάδου, αφού πυροδοτεί φαινόμενο ντόμινο στο κλάδο των τηλεπικοινωνιών και όχι μόνο.

Η εν’ λόγω εξαγορά όμως χρήζει μιας πιο προσεκτικής ανάγνωσης, αφού είναι πιθανό να μην αποτελέσει θετική εξέλιξη, για κάποιους από τους εμπλεκομένους.




Το τίμημα
Η Cosmote πλήρωσε περισσότερα από 500 εκατ. Ευρώ, για να αποκτήσει το 34,3% των μετοχών που κατείχε ο Π. Γερμανός ενώ το υπόλοιπο τμήμα του μετοχικού κεφαλαίου κατανέμεται ως εξής: 13% ιδιώτες, 39,2% ξένοι θεσμικοί, 13,5% Έλληνες θεσμικοί. Για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της εταιρείας το τελικό κόστος θα κυμανθεί περίπου στα 1,2 δις ευρώ.

Τι αγόρασε η Cosmote
Μέσω της εξαγοράς η Cosmote απέκτησε, 950 καταστήματα (337 στην Ελλάδα, 340 στην Πολωνία, 104 στη Ρουμανία, 77 στη Βουλγαρία, 50 στην Ουκρανία, 23 στη πΓΔΜ, 19 στην Κύπρο), Βιομηχανικό συγκρότημα στην Ξάνθη παραγωγής μπαταριών, τζίρο (2005) 1,025 δις ευρώ, κέρδη προ φόρων 94,6 δις ευρώ.

Πίσω από τους αριθμούς
Οι μη βασικές επιχειρήσεις, είναι ξεκάθαρο πως ενδιαφέρον για την Cosmote έχει το δίκτυο πωλήσεων λιανικής της Γερμανός και μόνο αυτό. Άλλωστε έγκυροι αναλυτές επισημαίνουν πως: “το στοίχημα για την Cosmote είναι να μπορέσει να πουλήσει άμεσα τις επιχειρήσεις της Γερμανός, που δεν έχει απτές συνέργειες, και το ερώτημα είναι εάν έχει προετοιμάσει το έδαφος για κάτι τέτοιο”. Συνεπώς ένα μέρος της εξαγοράς (εργοστάσιο μπαταριών ) δεν έχει αντίκρισμα και ενδεχομένως να αποδειχθεί ζημιογόνο για την Cosmote.

Εκτός συνόρων, η Cosmote δεν έχει παρουσία μόνο σε τρεις χώρες από αυτές που δραστηριοποιείται η Γερμανός (Πολώνια, Ουκρανία, και Κύπρος). Στις υπόλοιπες χώρες ήδη δραστηριοποιείται η Cosmote και μοιραία θα βρεθεί να ανταγωνίζεται τον εαυτό της.

Εντός των συνόρων, η άσκηση είναι πιο δυσεπίλυτη, με δεδομένο πως από τα 337 καταστήματα της Γερμανός, στην Ελλάδα, τα ιδιόκτητα 100% μετρούνται στα δάχτυλα ενός χεριού. Τα υπόλοιπα είναι με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchising) ή συνιδιοκτησίας κάτι που ως τώρα δεν έχει επισημανθεί όσο θα έπρεπε, σχεδόν απ’ το σύνολο του τύπου. Επίσης ένα άλλο γεγονός που δεν έχει παρουσιαστεί είναι το πρόβλημα κερδοφορίας που αντιμετωπίζουν οι της δικαιόχρησης, αφού τα περιθώρια κέρδους τους εδώ και καιρό έχουν φτάσει σε οριακά επίπεδα.

Οι διαμαρτυρίες προς την μητρική εταιρεία υπήρξαν έντονες για το θέμα αυτό, έχοντας σαν συνέπεια τις κινήσεις διεύρυνσης του προϊοντικού μίγματος (με κύριο στόχο την αύξηση της κερδοφορίας) στα
καταστήματα (αναλώσιμα- Η/Υ κ.ά.). Μετά την εξαγορά, είναι βέβαιο ότι το πρόβλημα κερδοφορίας θα διογκωθεί με μαθηματική ακρίβεια αφού η Cosmote θα σταματήσει να πληρώνει την προμήθεια 7% στην Γερμανός, που έως τώρα αποτελούσε πηγή εσόδων για την Γερμανός με δεδομένο ότι ο τζίρος από τον συγκεκριμένο τομέα, αφορά κατά 40% την Cosmote. Εάν συνυπολογιστεί και η δεδομένη απώλεια του 20% της Vodafone αλλά και 40% της TIM (παρά το premium για τα έσοδα που απέφεραν αυτές οι εταιρείες, που καλείται να πληρώσει η Cosmote το οποίο δεν έχει διασαφηνιστεί), η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη για τις σχέσεις ανάμεσα στα καταστήματα και την μητρική, αφού όχι μονό δεν επιλύεται το πρόβλημα της κερδοφορίας αλλά αντιθέτως διογκώνεται.

Το περίφημο μερίδιο αγοράς της Γερμανός (30% των νέων συνδέσεων), που αρκετοί το έχουν ανάγει σε περιουσιακό στοιχείο! προίκα για την Cosmote, πρωτευόντως δεν αποτελεί απτό περιουσιακό στοιχείο (αφού εξαρτάται από μεταβλητούς παράγοντες διοίκηση διαχείριση κ.ά.) και δευτερευόντως το ποσοστό αυτό αφορά αθροιστικά και τις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (Cosmote, Vodafone, TIM). Συνεπώς είναι ουτοπία να μιλάμε για μερίδιο αγοράς προίκα στην Cosmote.

Το πλήγμα στον ανταγωνισμό (Vodafone- TIM) που λέγεται ότι επέφερε η συγκεκριμένη εξαγορά, ίσως τελι-
κά να μην είναι και τόσο μεγάλο, αφού Vodafone και TIM έχουν αθροιστικά 500 σημεία πώλησης και ήδη γίνονται ενέργειες, κυρίως από την TIM, για την αύξηση αυτού του αριθμού. Μάλιστα στέλεχος της TIM έλεγε χαρακτηριστικά ότι: “είναι θέμα χρόνου να καλυφθεί το κενό και μάλιστα με ευνοϊκότερους όρους, αφού σε κάποιες περιπτώσεις η Γερμανός εισέπραττε ως και 14% επί του μηνιαίου λογαριασμού”.

Εύλογο το ερώτημα που προκύπτει μετά την παράθεση των στοιχείων: “Τελικά τι αγόρασε η Cosmote που θα κοστίσει πάνω από 1,2 δις ευρώ;”

Αγόρασε ένα όμιλο με έντονο ενδιαφέρον για αξιοποίηση όλων των ενεργητικών του. Όχι γιατί τα μισά ενεργητικά (εργοστάσιο μπαταριών) θα πρέπει να τα πουλήσει και γρήγορα μάλιστα.

Αγόρασε ισχυρή παρουσία εκτός συνόρων. Σε ποσοστό 50% αγόρασε παρουσία εκτός συνόρων γιατί αποκτά έμμεση παρουσία σε τρεις χώρες (Πολωνία, Ουκρανία, Κύπρος), στο υπόλοιπο 50% η Cosmote έχει ήδη παρουσία.

Αγόρασε ένα βιώσιμο δίκτυο 337 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα. Αυτό και αν είναι μύθευμα, διότι ούτε το 5% δεν είναι ιδιόκτητα, αλλά και με δεδομένο το πρόβλημα κερδοφορίας που αντιμετωπίζουν οι της δικαιόχρησης (το οποίο μετά την εξαγορά αναμένεται να ενταθεί) η διοίκηση της Cosmote γρήγορα θα κληθεί να δώσει λύση σε ένα πρόβλημα που φαντάζει δισεπίλυτο.

Αγόρασε μερίδιο αγοράς. Κατ’ ευφημισμό μόνο αγόρασε μερίδιο αγοράς γιατί το 30% των νέων συνδέσεων αφορά αθροιστικά και τις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα.

Αγόρασε ένα αρκετά καλό σύστημα διανομών, και ένα καλό σύστημα αγορών. Το σύστημα διανομών είναι πράγματι αρκετά καλό αλλά, η Cosmote δύσκολα θα μπορέσει να το εκμεταλλευτεί και στις άλλες δραστηριότητες της (OTEshop). Το σύστημα αγορών, βασισμένο στην δυναμική των 337 καταστημάτων, ήταν ικανοποιητικό, θα μπορέσει όμως να λειτουργήσει το ίδιο αποτελεσματικά με διοίκηση Cosmote αφού τα αντίστοιχα δείγματα αγορών για λογαριασμό της OTEshop δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά.

Αγόρασε τζίρο (1,025 δις ευρώ). Μη αξιοποιήσιμο στοιχείο, γιατί η έντονη δραστηριοποίηση της Cosmote στην λιανική θα αύξηση το κόστος λειτουργίας της, μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους στην γενική της εικόνα.

Επέφερε πλήγμα στον ανταγωνισμό (Vodafone – TIM). Μάλλον δημιούργησε μια παροδική αρρυθμία στους ανταγωνιστές της, γιατί η Vodafone έχει αρκετά ευρύ δίκτυο για να μπορέσει να καλύψει το κενό που δεν είναι και πολύ μεγάλο, αλλά και η TIM που έχει μικρότερο δίκτυο είναι αρκετά ευέλικτη για να μπορέσει να διευρύνει το δίκτυο της άμεσα. Φυσικά η Cosmote θα πρέπει να συνυπολογίσει και τα μερίδια που θα χαθούν από τους υπόλοιπους “παίκτες” λιανικής, αφού δύσκολα πλέον θα πωλούν προϊόντα και υπηρεσίες της Cosmote.

Συμπερασματικά η περίφημη! εξαγορά της Γερμανός από την Cosmote δύσκολα θα ξεφύγει από μια πρόσκαιρη δημιουργία εντυπώσεων και τίποτε άλλο. Η οποία θα επιβαρύνει τόσο την Cosmote όσο και τούς ανθρώπους της δικαιόχρησης με επιπλέον προβλήματα. Οι πραγματικά ωφελημένοι αυτής της εξαγοράς είναι τόσο ο κ. Π. Γερμανός (το αντίτιμο της εξαγοράς ήταν ικανοποιητικό), όσο και ο Ο.Τ.Ε. κατ’ επέκταση και το Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών (αφού είχαν γνωστοποιηθεί οι προθέσεις για την απορρόφηση της Cosmote από τον Ο.Τ.Ε., αλλά και η ιδιωτικοποίηση ολόκληρου του ομίλου Ο.Τ.Ε.). Πρόσκαιρα ωφελημένο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και το χρηματιστήριο Αθηνών, αφού δημιουργήθηκε ένα εφήμερο κλίμα ευφορίας στην χρηματιστηριακή αγορά.

Το αντίκτυπο που είχε στο κλάδο η εν’ λόγω εξαγορά δεν μπορεί να ξεφύγει από τον γενικό κανόνα. Δημιουργία εντυπώσεων για δήθεν ντόμινο εξαγορών και τίποτε άλλο, η Vodafone και η TIM δεν είναι Cosmote και οι μαζεμένες συγκυρίες είναι σπάνιο φαινόμενο στην εποχή μας. Εκείνο που θα πρέπει να αποκομίσει ο κλάδος από την ιστορία αυτή, είναι πως τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε δει πολλές τέτοιες πράξεις, αλλά εκείνο που διατήρησε την υπόσταση και την βιωσιμότητα του κλάδου και των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται σε αυτόν, είναι πως λειτουργούσαν με γνώμονα το επιχειρηματικό συμφέρον και τίποτα άλλο. Απλή επιχειρηματική λογική που διακρίνει τόσα χρόνια τον κλάδο.

http://www.opcmagazine.gr/research-2.html