Σκοπός του blog είναι οι αλήθειες για αυτά που συζητάμε τόσο καιρό μεταξύ μας και μας προβληματίζουν.
Επίσης όσοι επιθυμείτε να δημοσιευθεί κάποιο δικό σας κείμενο,μαρτυρία ή ντοκουμέντο μπορείτε να το στείλετε στην παρακάτω διεύθυνση.
Όσοι επιθυμείτε να επικοινωνήσετε μπορείτε να στέλνετε τα email σας και τις παρατηρήσεις σας στο amoirakagem@gmail.com

Δείτε ΕΔΩ το blog της Ένωσης συνεργατών των εταιριών "ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΑΒΕΕ" και "COSMOTE Κινητές Τηλεπικοινωνίες Α.Ε."

Δευτέρα 11 Μαΐου 2009

Από το capital(www.capital.gr).Ευκαιρία τρέξτε


Cosmote - Γερμανός: Μύθοι και πραγματικότητα

Όταν το 2006 ανακοινώθηκε το τίμημα των 19 ευρώ ανά μετοχή για την εξαγορά της Γερμανός από την Cosmote, οι αναλυτές αιφνιδιάστηκαν. Οι περισσότερες τιμές - στόχοι για τη μετοχή της Γερμανός ήταν γύρω στα 14-15 ευρώ και μόνο ένας οίκος έδινε τα 19 ευρώ.
Στα conference calls, στις ερωτήσεις των αναλυτών, η διοίκηση της Cosmote υποστήριζε ότι το τίμημα δεν είναι υπερβολικό, αφού σε αντίθεση με τους βασικούς ανταγωνιστές της, η Cosmote δεν διέθετε οργανωμένο, αναγνωρίσιμο και εκτεταμένο ιδιόκτητο δίκτυο πωλήσεων στην Ελλάδα και τις διεθνείς αγορές, τη στιγμή που η Vodafone Ελλάδας είχε 357 ιδιόκτητα καταστήματα και η Wind (τότε TIM) περίπου 200. Η εταιρεία Γερμανός ήταν η μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής τηλεπικοινωνιακών/τεχνολογικών προϊόντων στη Ν.Α. Ευρώπη με εξειδίκευση στην κινητή και είχε δραστηριότητες στις τέσσερις από τις πέντε χώρες ενδιαφέροντος της Cosmote (Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και FYROM) με συνολικά 547 καταστήματα (εκ των οποίων περισσότερα από 310 στην Ελλάδα). Η αποτίμηση του συνολικού τιμήματος 1,3 δισ. ευρώ έγινε από τη JP Morgan.

«Προτιμούμε να αγοράσουμε κάτι έτοιμο και να μην περιμένουμε δύο και τρία χρόνια για να στήσουμε το δικό μας δίκτυο χάνοντας πολύτιμο χρόνο» ανέφεραν τα στελέχη της Cosmote που ενδιαφερόντουσαν κυρίως για τις δύο μεγάλες αγορές σε Ελλάδα και Ρουμανία. Στην τελευταία είχαν επενδύσει περί τα 200 εκατ. ευρώ και ήθελαν να είχαν όσο το δυνατόν γρήγορη απόδοση των κεφαλαίων τους.

Ο στόχος της διοίκησης της Cosmote με την εξαγορά της Γερμανός ήταν τριπλός: α) έχοντας δικό της δίκτυο η εταιρεία θα μπορούσε να κάνει επιθετική εμπορική πολιτική ρίχνοντας τις τιμές, β) να αποκτήσει περισσότερους συνδρομητές σε Ελλάδα, αλλά κυρίως Ρουμανία και γ) να πετάξει έξω από δίκτυο τους δύο βασικούς τους ανταγωνιστές ώστε οι τελευταίοι να αναγκαστούν να στήσουν δικά τους δίκτυα για να «ματώσουν» οικονομικά.

Το 2006 η Cosmote είχε ανακοινώσει πως στόχος της ήταν το 2009 να είχε στις αγορές που δραστηριοποιείται 15 εκατ. πελάτες. Στο τέλος του 2006 η Cosmote είχε σε Ελλάδα και εξωτερικό 11,18 εκατ. συνδρομητές, η Vodafone 6 εκατ. και η Wind μαζί με την Quest 3,9 εκατ. πελάτες. Στο τέλος του 2007, στον ένα χρόνο συμβίωσης δηλαδή Cosmote - Γερμανού οι συνδρομητές της Cosmote έφτασαν τα 15,5 εκατομμύρια. Ξεπέρασαν δηλαδή το στόχο που είχε θέσει η διοίκηση για το 2009.

Αν συντηρητικά υπολογίσουμε ότι οι μισοί από τους 4,3 εκατ. πελάτες που προστέθηκαν στην Cosmote προήλθαν λόγω του deal με τη Γερμανός (από την Cosmote υποστηρίζουν ότι είναι περισσότεροι) και πολλαπλασιάσουμε με το μέσο έσοδο ανά χρήση της Cosmote προκύπτει ότι το 2007 το δίκτυο της Γερμανός προσέφερε σε τζίρο στην Cosmote 310 εκατ. ευρώ, ή 125 εκατ. ευρώ σε EBITDA.

Αντίστοιχα τα μερίδια αγοράς για το 2007 στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν ως εξής: Cosmote 38,6% από 37,1% το 2006, Vodafone 33,5% από 36,2% και Wind 27,9% από 27,7% το 2006.

Το πρώτο τρίμηνο του 2008 αντίστοιχα τα μερίδια αγοράς διαμορφώθηκαν ως εξής: Cosmote 39,4% (συνεχίζεται δηλαδή η διεύρυνση του μεριδίου), Vodafone 33% (νέα υποχώρηση) και Wind 27,6% (ουσιαστικά χωρίς μεταβολή).

Παράλληλα, το 2006 στη Ρουμανία η Cosmote είχε μερίδιο αγοράς 7,1% και το 2007 έφτασε στο 15,6%, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2008 σκαρφάλωσε στο 18%.

Προκύπτει δηλαδή ότι ένα χρόνο μετά την εξαγορά της Γερμανός, η Cosmote έπιασε νωρίς το στόχο του 2009 σε ό,τι αφορά τον αριθμό των συνδρομητών, ενώ ενίσχυσε και τα μερίδια αγοράς γιατί ο αριθμός των συνδρομητών από μόνος του δεν έχει αξία ιδίως όταν δεν γνωρίζουμε και την ποιότητα των συνδρομητών αυτών. Επίσης, από το (συντηρητικό) EBITDA των 125 εκατ. ευρώ που συνεισέφερε ο Γερμανός προκύπτει ότι η Cosmote εξαγόρασε την αλυσίδα προσφέροντας περίπου 10 φορές τα EBITDA.

Eδώ προκύπτουν δύο ερωτήματα: θα μπορούσε να κάνει με το ίδιο τίμημα των 1,3 δισ. ευρώ η Cosmote δικό της δίκτυο, ξοδεύοντας λιγότερα και αν ήταν διατεθειμένος ο κ. Π. Γερμανός να πωλήσει κάτω από 19 ευρώ; Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι ότι θα μπορούσε, αλλά θα έχανε πολύτιμο χρόνο σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Σε ό,τι αφορά την άποψη στελεχών της αντιπολίτευσης ότι ένα κατάστημα Γερμανός κάνει μόνο 100.000 ευρώ, από την Cosmote αναφέρουν πως 100.000 ευρώ (ενδεχομένως και πολύ λιγότερο) κάνει ένα μαγαζί πχ. στον Εβρο. Σε κεντρικά σημεία όμως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, από εκεί δηλαδή που γίνονται και οι περισσότερες πωλήσεις, οι τιμές μόνο για τον αέρα είναι πάνω από 400.000 - 500.000 ευρώ. Επισημαίνουν επίσης ότι στο τίμημα των 1,3 δισ. ευρώ «αγόρασαν» και τη γνώση των πωλητών της Γερμανός που αντικειμενικά είναι αποδεκτή από όλους τους ειδικούς στο χώρο, ενώ σε αντίθετη περίπτωση -αν έκαναν δικό τους δικτυο- θα έπρεπε να προσλάβουν κόσμο, να τον εκπαιδεύσουν χωρίς μάλιστα να έχουν και εγγυημένα αποτελέσματα.

Η απάντηση στο δεύτερο ερώτημα είναι πως ο κ. Γερμανός είχε κατανοήσει την ανάγκη της Cosmote για την εξαγορά και αξίωσε τίμημα 19 ευρώ γιατί μόνο από τις προμήθειες που έπαιρνε από τις εταιρείες κάθε χρόνο εισέπραττε χωρίς κόστος δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Ειδικότερα, η αλυσίδα είχε συμφωνήσει να εισπράττει για κάθε σύνδεση με συμβόλαιο ποσοστό επί του χρόνου ομιλίας (airtime revenue) για όλη τη διάρκεια του συμβολαίου. Τα ποσοστά αυτά κυμαίνονταν από 12% έως 16% επί του συνολικού τιμήματος που πλήρωνε ένας συνδρομητής στο μηνιαίο του λογαριασμό. Μόνο το 2007 από airtime revenue η Γερμανός είχε εισπράξει 77 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως επειδή δεν είχαν κόστος πέρναγαν απευθείας στα EBITDA.

Eϊναι σωστό να χαρακτηρίζεται το τίμημα των 19 ευρώ ακριβό -γιατί σίγουρα φθηνό δεν ήταν- αλλά είναι άδικο να χαρακτηρίζεται υπερβολικό ή εκτός λογικής.

Βεβαίως εντός λογικής ,αντί η cosmote να δώσει 80.000.000 ευρώ να φτιάξει το δικό της δικτύο έδωσε 1,6 δις να το πάρει έτοιμο και να το ξεχρεώσει -σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα-μετά από εκατό χρόνια.Τρομερή ευκαιρία.
Κατάφεραν οι της cosmote να κάνουν τις ανταγωνίστριες εταιρεις ,ΤΙΜ & VODAFONE
να ματώσουν οικονομικά αφού επένδυσε η κάθε μία από 80,000,000 ευρώ , αλλά η ίδια που έδωσε 1,6 δις δε μάτωσε.Βγάλτε συμπέρασμα...